RW Racing GP-team uit Dwingeloo keert langzaam terug naar normaal richting TT Assen

Dwingeloo - Nu de coronacrisis langzaam maar zeker op haar retour is, keert de wereld terug naar normaal. Zo ook bij het RW Racing GP-team van eigenaar Roelof Waninge uit Dwingeloo. Dit Nederlandse Grand Prix-team met Drentse roots heeft een zware periode achter de rug, waarin het zich staande moest houden in de dure wereld van de motorsport. Nu de rust enigszins is teruggekeerd, kan het vizier richting de TT van Assen weer op goede resultaten worden gericht.

Hafizh Syahrin (55) op weg naar de negende plaats in Italië.

Hafizh Syahrin (55) op weg naar de negende plaats in Italië. Foto: NTS RW Racing GP

„Het zal geen verrassing zijn dat deze situatie, waarmee we al sinds maart 2020 te maken hebben, heel moeilijk voor ons is”, zo stelt teammanager en voormalig coureur Jarno Janssen vanaf de Sachsenring in Duitsland. „Het was een schrijnende situatie en uiteindelijk kwamen we toen pas in juli aan racen toe.”

Doorslaggevend

Dat er vorig jaar toch een WK kon worden verreden, was doorslaggevend voor het voortbestaan van het raceteam. „Vorig seizoen begon nog normaal. We konden ons volledig focussen op de resultaten. In maart veranderde dat compleet en was het ineens een kwestie van overleven”, zegt Janssen stellig. „Er waren sponsors die al hadden betaald en die daar iets voor terug verwachtten. Met een voorjaar zonder races is dat erg lastig.”

Ook het huidige motorsportseizoen begon met veel onzekerheden en strenge protocollen, om de coronacrisis buiten de paddock te houden. Publiek werd niet toegelaten, teamleden moesten volop worden getest en na de tweede race moesten ze allemaal worden gevaccineerd. „Nu zitten we op een kantelpunt en dat merk je in de paddock. Het einde lijkt in zicht en dan wordt alles vanzelf positiever, zoals de gesprekken met rijders, partners en fans. Het blijft echter een moeilijk jaar voor ons, waarin we eigenlijk al de focus op volgend seizoen hebben gelegd.”

Nieuw seizoen, nieuwe kansen

Het RW Racing GP-team is dit seizoen ingegaan met een volledig nieuwe rijdersbezetting, nadat gesprekken met de Nederlander Bo Bendsneyder spaak liepen. De Maleisische voormalig MotoGP-coureur Hafizh Syahrin werd gecontracteerd en hij kreeg de 16-jarige Belgische Moto2-debutant Barry Baltus aan zijn zijde. Vooral laatstgenoemde was een verrassing. „Voor veel mensen wel, maar voor mij niet. Ik volgde Baltus al een aantal jaar en hij leek me altijd de ideale Moto2-coureur.”

Baltus komt over uit de lagere Moto3-categorie waarin hij door zijn lichaamsbouw niet uit de verf kwam. „We wilden een jonge frisse coureur in het team, die geen Moto2-ervaring had. Hij heeft een tweejarig contract om zich daarin te verbeteren.”

Ontwikkelingsstop

Niet alleen de coronacrisis speelde het team uit Dwingeloo parten. Om teams gaandeweg het seizoen 2020 financieel te ontlasten, besloot organisator Dorna een ontwikkelingsstop voor motoren in te voeren. „Toen het moment kwam dat Dorna een ontwikkelingsstop in de Moto2 aankondigde dacht ik ‘Oh My God’, dit is heel erg slecht voor ons. Met het merk NTS hebben we maar twee motoren op de grid en normaal gesproken zijn we constant aan het inspelen op de wensen van de coureurs om de motor te verbeteren”, legt Janssen uit. „Als onze rijders iets anders nodig hebben om sneller te gaan, konden we dat voorheen gemakkelijk en snel regelen. Een merk als Kalex heeft dat een stuk minder, omdat dat een nieuwe ontwikkeling direct aan 22 coureurs op de grid beschikbaar moet stellen. Door de stop hebben wij niet de kans om als relatief nieuw motormerk het gat met de concurrentie te dichten.”

Na de Grand Prix van Spanje heeft Dorna besloten om voor twee merken (NTS en MV Agusta) een uitzondering op de ontwikkelingsstop te maken, om het speelveld van de Moto2 eerlijker te maken. „Daar hopen we de rest van het seizoen ons voordeel uit te halen.”

Emoties

Na een tegenvallende seizoenstart pakte het Dwingeler team in Frankrijk het eerste punt van dit seizoen. In Italië reed Hafizh Syahrin naar een negende plaats. Een van de beste resultaten van het team in de Moto2-klasse. „Syahrin reed daar echt een toprace. Na de eerste wedstrijden dacht ik bij mezelf: ‘Wat gebeurt hier? Heb ik een verkeerde rijderskeuze gemaakt?’ Maar Syahrin bewees dat hij voor de top 8 kan vechten, als we hem een motor kunnen geven waarop hij zich vertrouwd voelt.”

Voor Baltus ligt de situatie anders. In Qatar brak de jonge Belg zijn pols en hij miste daardoor vier wedstrijden. Bij zijn terugkeer in Le Mans kwam hij sterk voor de dag, maar daarna volgde een zware periode. „Voor iemand die net begint in deze klasse is vier races missen heel zwaar. Daar komt bij dat hij een druk schema achter de rug had in de weken richting de race in Barcelona. Op het circuit van Mugello verloor Baltus zijn maatje Jason Dupasquier bij een noodlottig ongeluk. Hij is geen robot en soms kunnen emoties je overmannen. Helemaal bij zo’n jonge coureur als hij. De race in Barcelona draaide dan ook uit op een deceptie.”

Thuisrace

Na de GP van Duitsland (afgelopen weekend) staat komend weekend de TT van Assen op de kalender. De 90ste editie werd vorig jaar nog afgelast, maar mag nu wél worden gehouden, met 11.500 bezoekers op de tribunes. „Ik kijk er enorm naar uit. Het is onwijs belangrijk voor ons team dat er ook weer publiek bij de race mag zijn”, zegt Janssen. „Ik had me niet kunnen voorstellen om op vrijdag naar het circuit te rijden en daar geen mens te zien. We zijn wel wat gewend inmiddels, maar voor de race in Assen is dat gewoon not done . Daar moet altijd reuring zijn.”

Janssen dicht zijn coureurs ook goede kansen toe. „We hopen op een punt voor Baltus, meer kunnen we niet van hem verlangen. Met Syahrin hopen we mee te doen om een plaats in de top 10. Het weer is nogal eens wisselvallig in Assen, maar hij kan in alle omstandigheden goed overweg.”

Om de fans en sponsors alvast warm te maken voor de TT houdt het Dwingeler team dinsdag een speciaal evenement op de TT Junior Track, waarbij fans op minibikes de uitdaging kunnen aangaan met beide coureurs van het team. „Daarmee proberen we weer wat mensen, partners en sponsors bij elkaar te krijgen. Het blijft tenslotte toch onze thuisrace, hoewel we geen Nederlandse coureur meer in het team hebben. We willen daarbij graag wat terugdoen voor iedereen die ons in deze moeilijke periode is blijven steunen.”