Recensie | Virtuoze uitvoering en prachtig samenspel van drie topmusici bij Blokzijl Klassiek

Lucie Horsch, Nuala McKenna en Alexandra Nepomnyashchaya gaven een concert in Blokzijl. Foto: Blokzijl Klassiek / Jan Broekhuizen

In de Grote Kerk van Blokzijl musiceerden afgelopen zondag drie toptalenten, jonge vrouwen met nu al een indrukwekkende muzikale carrière: Lucie Horsch, Nuala McKenna en Alexandra Nepomnyashchaya.

Blokfluitiste Lucie Horsch is met 21 jaar de jongste. Ze won vorig jaar de Nederlandse Muziekprijs en wordt internationaal geroemd om haar technische vaardigheden, haar muzikaliteit en inspirerend enthousiasme. Voor de opnamen van fluitconcerten van Vivaldi ontving ze een Edison. Naast de blokfluit, studeert ze ook nog piano en zang aan het conservatorium van Amsterdam. De Iers-Duitse celliste Nuala McKenna is soliste bij de Deutsche Kammerphilharmonie Bremen en bij het barokensemble van Thomas Hengelbrock. Zij won onder andere de prestigieuze Franse muziekprijs Diaperson D’Or. De Russische klaveciniste en pianiste Alexandra Nepomnyashchaya studeerde aan het conservatoria van Moskou, München en Amsterdam. Ook zij heeft een drukke internationale concertpraktijk. Deze drie musici brachten een zinderend concert van voornamelijk barokmuziek uit het begin van de 18de eeuw. Het was een belevenis om hen tezamen, in duo en afzonderlijk te horen en zien musiceren.

Het concert opende met de sonate HWV 369 van Georg Friedrich Händel. De muziek is meer bekend als orgelconcert, waarvoor Händel deze muziek ook gebruikte. Opvallend is hoe de blokfluit overeenkomt met de orgelklanken. Direct al viel het mooie samenspel van de musici op. Dat was ook het geval in de sonate van Telemann en in de sonate van de Nederlander Graaf Unico Wilhelm van Wassenaer. Deze prachtige compositie is pas dertig jaar geleden ontdekt in de bibliotheek van kasteel Twickel in Delden.

Geluidscompositie

Een opmerkelijk contrast met de werken uit de barok was de compositie The visitor of the Idyll van de 20ste eeuwse Koreaanse componist Ysang Yun. Het werk is onderdeel van een cyclus Chinese pictures, waarin traditionele Oost-Aziatische Boeddhistische prenten en verhalen worden weergegeven. Ysang Yun noemde het zelf een geluidscompositie. Hij bewerkte de klanken van een traditionele Japanse fluit met moderne compositietechnieken voor solo blokfluit. De weergave van Lucie Horsch was adembenemend spannend.

Nuala McKenna vertolkte de 6de cellosonate van Vivaldi ( RV46 ), afwisselend weemoedig klagend en opgewekt levendig. Haar cellospel was genuanceerd en viel op vanwege de mooie klank van haar instrument. Heerlijke muziek! Klavecinist Alexandra Nepomnyashchaja was in de continuo steeds nadrukkelijk maar vooral gepast bescheiden aanwezig. Ze liet haar virtuoze kwaliteiten horen in de Toccata en Chaconne van de Duitse barokcomponist Johann Caspar Ferdinand Fischer.

Pure topsport

Het juryrapport van de Nederlandse Muziekprijs vermeldde dat Lucie Horsch een zeldzame eenheid vormde met haar instrument. De blokfluit is in haar handen een verlengstuk van haar persoonlijkheid. Ik kan dit alleen maar onderschrijven. Het is ongelooflijk wat zij met haar verschillende blokfluiten laat horen. Het slotdeel Allegro van de fluitsonate BWV 1034 van Johann Sebastian Bach heeft passages met meer dan honderd zestiende noten, waarbij Bach vergeten leek te zijn dat een fluitist ook nog moet ademen. Het is puur topsport! Lucie Horsch speelde het weergaloos. Als toegift deed ze het nog dunnetjes over met de Furioso van Händel, de componist waarmee het concert geopend werd. Het was de afsluiting van een prachtig concert van Blokzijl Klassiek, uitgevoerd door drie musici die elkaar in goed gebalanceerd samenspel versterkten tot topniveau.

Nieuws

Meest gelezen