Fabriek in Meppel is belangrijke spil in het productieproces van een groot concern. 'Wij geven Scania het gezicht'

In de rubriek Made in Meppel laten we zien wat bedrijven in onze regio doen en vertellen we het verhaal achter de onderneming.

Managing Director Erik de Gilde bij een 'Scania gezicht'.

Managing Director Erik de Gilde bij een 'Scania gezicht'. Foto: Wilbert Bijzitter

„Wij zijn in de regio de grootste industriële werkgever. Onze lakstraten zijn volledig geautomatiseerd, maar toch werken zo’n 650 werknemers vanaf zondag 22.00 uur tot vrijdag 23.00 uur in drie ploegen om de binnengekomen orders te verwerken, te assembleren en af te leveren.” Aan het woord is managing director Erik de Gilde, die al vanaf zijn afstuderen in diverse functies binnen Scania aan het werk is.

Ontwikkeling van cabines naar Painted Parts

Scania is een Zweeds merk, oorspronkelijk in 1891 te Malmö opgericht als fietsenfabriek. Later legde het bedrijf zich toe op de productie van bussen en vanaf 1905 ook op vrachtwagens. Zweden behoorde vanaf de oprichting in 1957 nog niet tot de EEG. Het invoeren van vrachtwagens vanuit Zweden was kostbaar.

Dit leidde tot productievestigingen van Scania binnen de EEG. Zo kwam min of meer bij toeval in 1964 de cabinefabriek van Scania in Meppel terecht. Na de toetreding tot de unie in 1995, kon het concern het productieproces herindelen. In 2002 werd in Meppel de laatste cabine geproduceerd en werd er omgeschakeld naar het automatisch lakken van exterieurdelen op skids en het assembleren van die gelakte delen tot componenten voor vrachtwagens.

Nieuwe werkwijze

„De huidige exterieurdelen bestaan voornamelijk uit kunststof. Deze worden door externe bedrijven aangeleverd maar worden gemaakt in ‘onze’ mallen”, vertelt De Gilde. „In 2006 was de oude cabinefabriek volledig omgebouwd om deze delen met lakrobots van een kleur te voorzien: Painted Parts. Na een korte testperiode is de fabriek in Meppel in 2007 gestart met de klantenorderproductie. De klant kiest de kleur en wij zorgen voor een perfecte laklaag op de onderdelen of het nu kunststof is of staal. De fabriek in Meppel levert haar producten als deelcomponenten aan de diverse eindassemblagefabrieken van het concern, zowel binnen Europa als daarbuiten. Ondanks dat de exterieurdelen met een ander laksysteem worden gespoten, is er geen kleurverschil met de in Zweden gelakte cabine.

‘Hoogwaardige lakken’

De hal aan de Industrieweg 19 is enorm groot en bijzonder schoon. „We werken met hoogwaardige lakken die in een strakke laag aangebracht worden. Een vuiltje kan al goed te zien zijn en dan zou het onderdeel opnieuw behandeld moeten worden. De lak is flexibel, want kunststof is dat ook.”

„Het hele proces is erop gericht zo min mogelijk te verspillen, we recyclen zelf ons spoelmiddel. De nieuwe hal met twee nieuwe lakstraten is CO2-vrij. De bestaande hal zal bij renovatie net zo ingericht worden.” Ook aan het personeel wordt gedacht. „Van de werknemers is bijna 22 procent vrouw, ja óók op de bedrijfsvloer. Er wordt veel gerouleerd en er zijn ‘tilhulpen’ voor zware of moeilijk te hanteren onderdelen. Er wordt bij Scania voornamelijk met vaste contracten gewerkt. Scania wil niet alleen een financieel gezond bedrijf zijn, maar ook aan onze medewerkers een gezonde en veilige werkplek bieden”, geeft Erik de Gilde aan.

Met dat gezonde zit het wel goed, begin december hoopt men de twee miljoenste skid te lakken voor een Scania met het bekende gezicht, maar in welke kleur?