De stijgende prijs van containers en het zeetransport

Foto: pixabay.com
Als je te maken hebt met distributie van artikelen via de zee of importeert, is het tegenwoordig ook mogelijk om de prijs flink te verhogen voor de afnemer. Het is soms een beetje onduidelijk waar dit nou precies door komt. Daarom gaan we in dit artikel kijken waar de stijgende prijs van containers en het zeetransport vandaan komt.
De prijs voor een container
De laatste twee jaar zijn er een aantal dingen geweest die een flinke invloed gehad hebben op de prijzen van een zeecontainer en het zeetransport. Hierdoor is er veel gebeurd met de container prijzen. Dit is natuurlijk niet zo voordelig voor de economie.
Een container kopen is hierdoor namelijk veel duurder geworden. Het grootste gedeelte van de problemen ligt bij het coronavirus. Door het virus heeft een deel van de economie stil gelegen, wat weer op andere manieren gevolgen heeft gehad.
Het coronavirus was voor het eerste in de Aziatische landen te vinden. Hier zijn veel havens en fabrieken te vinden, waardoor veel productie en transport stil kwam te liggen.
Wij kregen te maken met lockdowns. Hierdoor werd er steeds meer online besteld. Door de grote hoeveelheid bestellingen moesten webshops meer inkopen doen. Zo moesten webshops ervoor kiezen om meer in te kopen vanuit het buitenland. Omdat er zoveel overgescheept moest worden, waren er te weinig containers op voorraad. Hierdoor werd de prijs van de containers ook direct een heel stuk duurder.
Het transporteren van de containers
Naast dat er veel gebeurd is met de prijs van de containers zelf, is er ook veel gebeurd met het transporteren van de containers. Doordat er meer containers verscheept moesten worden, werden veel bestellingen te laat aangeleverd. Alle vrachtschepen stonden namelijk helemaal vol met de containers.
Als er meer vraag is naar transport, gaat de prijs ook flink omhoog. De transport container prijs is daarom enorm verhoogd. Kosten die gemaakt worden voor het vervoeren van containers zijn hierdoor ook flink omhoog gegaan. De vertraging heeft ook nog een verdere invloed gehad op de verhoging van de prijzen voor ons en voor het transport.
Omdat er zoveel per container vervoerd moest worden, kwam er een letterlijke file aan containerschepen in de havens. Dit is natuurlijk een groot probleem. Tot op de dag van vandaag is dit nog te merken. Doordat de havens niet al die schepen in één keer aan kunnen, moeten andere schepen wachten.
Sinds Rusland bij Oekraïne binnen is gevallen, is er ook veel gebeurd met het transport. Hierdoor werd de brandstof voor het transporteren een stuk duurder. Doordat de brandstofprijzen duurder werden, werd het vervoer natuurlijk ook een stuk duurder. Vooral de grote vrachtschepen die via de zee gaan hebben hier veel last van gehad. Deze hebben namelijk honderden liters aan brandstof nodig.