Graficus Bert Hoevenberg uit Meppel neemt na 40 jaar afscheid van het vak: 'Ik heb alle ontwikkelingen omarmd: van potlood tot PC!'

Bert Hoevenberg (r) draagt met een handdruk zijn klanten over aan Rob Reinink (l) van Millart Design + Communicatie. Aangeleverde foto

Meppel heeft een rijke grafische traditie en plaatsgenoot Bert Hoevenberg (67) vormde daarvan decennialang een markant facet. Nu gaat deze graficus met pensioen. Hoevenberg zag veel veranderen in het vak: „Ik heb altijd meebewogen met de vernieuwingen, maar nu is het écht tijd het stokje over te dragen.”

Hoevenberg begon in 1982 voor zichzelf als reclamemaker: „Daarvoor werkte ik bij Boom Uitgevers en deed ik heel veel grafische ervaring op zoals het ontwerpen van magazines en advertenties waarmee de advertentieverkopers de boer op gingen. Na vijf jaar Boom Uitgevers durfde ik de sprong naar het zelfstandig ondernemerschap aan. Vergeet niet: in 1982 was het zwaar crisis.”

Eigen drukkerij

„Mijn bedrijf groeide en groeide en al snel maakte ik ook logo’s en huisstijlen. Wat ik ontwierp moest natuurlijk gedrukt worden. Dit besteedde ik uit aan drukkers, maar rond 1987 besloot ik zelf een drukkerij te openen. De benedenverdieping was drukkerij en de verdieping daarboven benutte ik als reclamebureau. Ook nam ik mensen in dienst. Zo’n tien jaar later had ik nooit meer een potlood in de hand en was ik alleen maar aan het managen. Ik werkte dag en nacht. In overleg met mijn bank, accountant en KvK heb ik mijn drukkerij en het pand verkocht. Elke medewerker behield daarbij zijn of haar baan.”

Na de verkoop besloot Bert Hoevenberg een tijdje te freewheelen: „Maar al snel begon het weer te kriebelen. Dus begon ik met grafisch ontwerp en reclame, maar nu in mijn uppie, zoals ik ooit ook ben gestart.”

Logo’s

Bert Hoevenberg bediende al die jaren een enorm wijds klantenpakket. Eén van de oudste logo’s die hij ontwierp was voor Herberg ’t Plein, ingevoerd begin jaren tachtig: „Dat was helemaal aan het begin van mijn zelfstandig ondernemerschap en dat logo is nog steeds in gebruik. Daar kan ik enorm van genieten.”

In zijn lange loopbaan zag de Meppeler een ingrijpende transitie in het grafische vak aan zich voorbijtrekken: „Destijds draaide alles nog in het lood, zoals we dat noemden. Inmiddels is bijna al het werk gedigitaliseerd.” Na 40 jaar vindt de graficus het mooi geweest: „Ik ben 67 en wil meer tijd aan mijn hobby’s en vrijwilligerswerk besteden.”

Zijn klanten blijven uiteraard bediend worden. Millart Design & Communicatie uit Meppel neemt het werk voor zijn klanten over. „Uiteraard blijf ik nog even in beeld om die overgang voor de klanten zo soepel mogelijk te laten verlopen.”

Nieuws

menu