Hoe je kunt besparen als ondernemer

foto: pexels.com

Als ondernemer komt er veel op je af. Je hebt het vaak al druk zat en dat is natuurlijk een goed teken. Maar het is ook belangrijk om tijd vrij te maken voor de administratie. Zo kun je bijvoorbeeld op een heleboel zaken besparen zonder dat je het doorhebt. Hieronder geven wij vijf tips die je eens onder de loep kunt nemen.

Tip 1: Kies de juiste verzekeringen

Als ondernemer weet je dat je verplicht bent om een aantal verzekeringen af te sluiten. Zo heb je de arbeidsongeschiktheidsverzekering die jou verzekert tegen financiële verrassingen, mocht je invalide of ziek raken. Dat is wel fijn om te weten. Laat je daarom verzekeren tegen dit soort situaties. En wie denkt dat verzekeringen je alleen maar geld kosten; niets is minder waar. Verzekeringen zijn er namelijk om jou geld te besparen. Als je namelijk niet bent verzekerd en je krijgt wél een ongeval waardoor je niet meer kunt werken, verlies je veel meer geld dan wanneer je wel verzekerd bent. Achterhaal daarom de meeste risico’s die jij loopt op de werkvloer en verzeker je hiervoor. Zo kun je zonder zorgen ondernemen. Een tip die we je kunnen geven is om online te vergelijken via Yezzer . Hierdoor weet je zeker dat je niet te veel betaalt voor je verzekeringen.

Tip 2: Houd de kosten in de gaten

Om inzicht te krijgen in hoeveel er in- en uitgaat, is het goed om eens de boekhouding erbij te pakken. Neem bijvoorbeeld eens het overzicht van de vorige maand erbij. Dit kan je veel inzichten geven. Misschien zie je kosten waarop je kunt besparen, maar zie je ook kosten die jou veel winst hebben opgeleverd. Wellicht is het zelfs een idee om zelf de boekhouding te doen. Dit kan je heel wat kosten besparen. Je kunt simpelweg een boekhoudprogramma downloaden dat het werk voor jou doet. Wanneer je er zelf niet helemaal uitkomt, kun je het ook combineren. De boekhouder kan bijvoorbeeld de laatste check geven, terwijl je de rest wel zelf invult.

Tip 3: Verdiep je in de aftrekposten

Als ondernemer heb je recht op verschillende aftrekposten. Denk bijvoorbeeld aan de startersaftrek die geldt voor beginnende ondernemers, of de zelfstandigenaftrek waarbij je het belastbaar inkomen kan verlagen. Bovendien kun je zelfs een aftrekpost aanvragen wanneer je een kantoor aan huis hebt. Daarnaast kun je ook in veel gevallen de btw terugvragen. Al deze aftrekposten kunnen je behoorlijk wat geld opleveren. Het loont daarom zéker om je hier eens in te verdiepen.

Tip 4: Besparen op de werkplek

Om nog meer geld te besparen kun je eens stilstaan bij jouw werkplek. Heb je ergens een pand gehuurd, en loopt dat nogal hoog op in de kosten? Dan kun je wellicht op zoek gaan naar een goedkoper alternatief. Maar daar blijft het niet alleen bij. Je kunt namelijk ook besparen op de energierekening. Zet daarom de verwarming uit als je het pand verlaat, doe de lampen uit en ga zuinig om met het gebruik van elektriciteit. Doe daarom de computers en printers ook uit als de werkdag voorbij is. Daarnaast kun je ook overstappen op een andere energieleverancier. Dit is meestal ook stukken goedkoper.

Tip 5: Rij in een auto van de zaak

Wanneer je een auto koopt of leaset op naam van de zaak, heb je recht op meerdere fiscale voordelen. Denk daarbij aan de afschrijving en aftrekbare autokosten. En het is helemaal voordelig wanneer je kiest voor een elektrische wagen. Daarvoor hoef je tot 2025 geen wegenbelasting te betalen én je hoeft de tank niet meer vol te gooien met brandstof. En natuurlijk is een elektrische auto stukken beter voor het milieu.

Nieuws

menu