Aangeboden door: promotionfilm.nl

Hoe maak je een authentiek verhaal over jouw product?

Foto: pixabay

Een sterke productfilm rust op twee pijlers: geloofwaardigheid en authenticiteit. Vertel niet alleen over wat je hoopt te zijn, maar vooral ook wat je bent. Laat zien wat je ambities zijn en hoe je van plan bent die te verwezenlijken.

Een bedrijf bestaat uit mensen van vlees en bloed en mensen zijn niet feilloos. Laat een productvideo maken waarin ook je tegenslagen belicht worden (mensen zijn op de hand van de underdog). Je kunt beginnen door een sterk script te schrijven.

Een sterk script

Een sterk script is stap één. Jij stuurt en de cameramensen voeren het uit. Zelfs Gaudi kon van droog zand geen kasteel bouwen. Stel authenticiteit voorop. Er is een groot verschil tussen dingen die lelijk ‘ogen’ en zaken die lelijk ‘zijn’. Zelfs al zijn de filmbeelden op het eerste gezicht niet bijzonder mooi, dan is er in de nabewerking alsnog een hele hoop mogelijk. Een beetje ‘rauwheid’ is ook niet mis. Laat zien wat je in het verleden anders had willen doen, toon je fouten en laat dan zien hoe je je hebt herpakt. Het leven is een kwestie van vallen en opstaan, dat is voor bedrijven niet anders.

Tarieven voor videoproductie

Videoproductie tarieven zijn overal net iets anders. Prijzen zeggen niet alles. Het gaat er ook om hoeveel ervaring je binnenhaalt en met welke materialen wordt gewerkt. Als je een deel van het werk voor eigen rekening neemt (bijvoorbeeld de voorbereiding en het opstellen van het script) kun je de kosten aanzienlijk drukken. Veel professionals hanteren een uurtarief. Als je meerdere video’s tegelijkertijd laat filmen, dan zullen deze video’s relatief goedkoper zijn, dan wanneer je ze één voor één laat filmen. Hou er ook rekening mee dat de eerste drie uren op locatie bijvoorbeeld duurder zijn dan uur 6, 7 en 8. Dit heeft onder meer met reistijd en camera-apparatuur te maken.

Kosten versus baten

Wat een video kost is eigenlijk van ondergeschikt belang. Natuurlijk, er moet sprake zijn van een goede prijs-kwaliteitverhouding, maar wat echt belangrijk is, is hoezeer je je omzet kunt vergroten met behulp van de video. Een slimme investering kost wat, maar levert nog veel meer op. Videomarketing is populair en levert vel bedrijven een positieve return on investment (ROI) op.

Tegen welke extra kosten kun je aanlopen?

Het filmen op locatie levert over het algemeen de bulk van de kosten op, maar er zijn altijd extra kosten waar je rekening mee moet houden. Ook zijn er kosten die kunnen ontstaan bij tegenslag. Als je extra wensen hebt – denk bijvoorbeeld aan professionele graphics voor een nog fraaiere uitstraling – dan zal dit vaak apart berekend worden. Ondertitelingen lijken op het eerste gezicht overbodig: maar wat als een kijker door een pagina scrolt met het geluid uit? Soms moet je een tweede cameraman inhuren. De videomontage kost ook geld. Maak je beelden met drones: ontzettend gaaf! Maar hou er wel rekening mee dat hier extra kosten bij komen kijken.

Bedrijfsfilm of promotiefilm?

Een traditionele bedrijfsfilm is als het ware een film om je bedrijf als ‘merk’ te verankeren. Je laat de historie zien – zowel de meevallers en de tegenslagen – en geeft de onderneming een gezicht. Bij een promotiefilm ligt de focus minder op het bedrijf als geheel en meer op het promoten van een specifiek product, een dienst, of bijvoorbeeld een jubileum of unieke actie.

Gemiddelde kosten bedrijfsfilm

Deze zijn ongeveer gelijk aan die van een promotiefilm. Een high-end promotiefilm (van de hoogste kwaliteit dus) kost rond de 2.500 euro. Hierin zit een brede marge. Je kan ook voor 1.000 euro klaar zijn, maar als je veel specifieke eisen hebt, moet je ook niet gek opkijken van 10.000 euro.