Remko Germeraad werpt van bovenaf een blik op de werkplaats.

'Iedereen wil een boot en dat is goed te verklaren' (Bij Alumax Boats blijft de telefoon maar rinkelen)

Remko Germeraad werpt van bovenaf een blik op de werkplaats. Foto: Martijn Bijzitter

In de nieuwe rubriek ‘Made in...’ laten we zien wat bedrijven in onze regio allemaal maken en vertellen we het verhaal achter die producten en ondernemingen. Deze keer botenbouwer Alumax Boats uit Meppel.

Bij de vorige crisis had Alumax Boats het zwaar, maar inmiddels ervaren eigenaren Remko Germeraad en Jarno Visscher dat een crisis ook een zegen kan zijn. De opdrachten stromen binnen. Voor de uitbraak van de coronapandemie werkten er 14 mensen bij de botenbouwer in Meppel, inmiddels zijn het er 22.

Rinkelende telefoon

„En het einde is nog niet in zicht”, vertelt Germeraad, die het bedrijf runt met zijn zwager Jarno Visscher. „In die eerste weken vreesden we dat het dezelfde kant op ging als bij de kredietcrisis in 2008, maar na drie weken begon de telefoon te rinkelen en dat is niet meer gestopt. Iedereen wil een boot en dat is goed te verklaren. Water ontstresst meteen en als mensen niet naar het buitenland op vakantie kunnen, willen ze zich in eigen land vermaken. Bovendien houden veel mensen geld over nu ze geen verre reizen kunnen maken. Veel particuliere klanten geven trouwens aan dat ze al van plan waren om een boot te kopen, maar dat ze het vanwege corona naar voren hebben gehaald.”

Watertaxi op waterstof

Ook zakelijke klanten weten Alumax Boats te vinden. In de regio is algemeen bekend dat het Meppeler bedrijf de watertaxi’s in Rotterdam heeft gebouwd en dit jaar mogen er zes nieuwe elektrische modellen en één op waterstof geleverd worden. „Maar we maken ook boten voor de brandweer en politie, voor multinationals over de hele wereld en patrouilleboten voor de Vietnamese overheid.”

Het geheim zit volgens Remko Germeraad in het totaalaanbod. „Vergelijkbare bedrijven zijn er bijna niet. Anderen zijn vaak alleen cascobouwer, verkooppunt of scheepsbouwtechnici. Wij doen het allemaal. Bovendien maken we boten op maat. Gebruikers weten het beste wat bij ze past, dat is niet aan ons. En we maken boten voor iedereen: van de eenzame visser tot de multinational.’’ Verder is het gebruik van polyester in de botenbouw op zijn retour. „Het materiaal is niet onderhoudsvrij, zoals men ooit dacht, en het zuigt zich op den duur vol water. Aluminium is in alle opzichten duurzamer en werkelijk onderhoudsvrij.”

Grondstoffenschaarste

De toegenomen vraag levert wel nieuwe uitdagingen op: er ontstaat ruimtegebrek en het valt niet mee om de juiste medewerkers te vinden. Daarnaast levert de pandemie grondstoffenschaarste op. Germeraad: „We huren nu ruimte bij de buren en gaan een nieuw pand bouwen naast het huidige pand. Medewerkers leiden we zelf op. En we hebben veel in voren geproduceerd, waardoor we nog snel kunnen leveren.”

Alumax zet verder in op duurzaamheid. Het nieuwe pand wordt duurzaam en de aandrijving van boten is steeds vaker elektrisch of op waterstof. „Het is de toekomst en heel hard nodig om de aarde niet verder te vervuilen.”