Aangeboden door: vrijdagonline.nl

Online marketing belangrijk bij multi-channel strategie

Foto: shutterstock

Steeds meer organisaties kiezen tegenwoordig voor een zogenaamde multi-channel strategie. Het is de tegenhanger van het klassieke bedrijfsmodel, waarbij een organisatie uitsluitend een fysieke winkel had. Het leidde tot een situatie, waarin alleen de lokale doelgroep bereikt werd.

Zonde, want aankopen worden steeds vaker online gedaan door consumenten. Om mee te kunnen gaan in deze trend, besloten veel ondernemers over te stappen op een strategie met meerdere verkoopkanalen. Belangrijk bij een multi-channel strategie is het op de juiste wijze inzetten van online marketing . Het helpt je een grotere doelgroep te bereiken en daarmee de omzet van een organisatie te verhogen.

Werking van een multi-channel strategie

Zoals de naam van deze strategie wellicht al doet vermoeden, wordt bij een multi-channel strategie ingezet op verschillende verkoopkanalen. Naast een fysieke winkel probeert men producten en diensten te verkopen via een webwinkel, via een nieuwsbrief, via kanalen op Facebook en bijvoorbeeld Instagram, enzovoorts. Belangrijk bij een multi-channel strategie is dat de informatie binnen deze kanalen overeenkomt met elkaar. De prijs op het display in de winkel mag niet afwijken van de prijs die je webwinkel toont, of die een consument op Instagram vindt. Het is een van de uitdagingen voor bedrijven, daar je de prijs niet per kanaal handmatig aan wilt moeten passen.

Online marketing inzetten om vindbaar te zijn

Een multi-channel strategie zal pas wat opleveren, als je bedrijf online vindbaar is. Je wilt naast je vaste klantenkring ook klanten uit andere delen van het land bedienen. Online marketing speelt hierin een belangrijke rol. Het is belangrijk dat een consument de website bij het intoetsen van een bepaalde zoekterm vindt. Probeer een vraag te beantwoorden! Op het moment dat online marketing op een verkeerde wijze ingezet wordt, kan dit tot onnodig hoge kosten leiden. Denk aan een situatie waarbij mensen buiten de doelgroep van je bedrijf de website vinden, terwijl de doelgroep zelf je website nauwelijks bezoekt. Juist deze reden maakt dat veel bedrijven een extern bureau inschakelen om de marketingactiviteiten voor hen vorm te geven.

Offline marketing zal voorlopig blijven bestaan

Een fysieke winkel zal een onderdeel blijven van de multi-channel strategie van veel bedrijven. Al geldt wel, dat het aantal fysieke winkels afneemt in Nederland. Je herkent het beeld van leegstaande bedrijfspanden in de winkelstraat vast! Zo lang de fysieke winkel nog bestaat, zal ook offline marketing blijven bestaan. Denk bijvoorbeeld aan een advertentie in de lokale krant, een flyer die huis-aan-huis wordt verspreid, enzovoorts. Ook reclame langs de kant van het sportveld is een vorm van offline marketing die nog altijd populair is. Mede ook door het belang van een maatschappelijk verantwoorde en betrokken manier van ondernemen. Niet onbelangrijk: veel mensen vinden dat de betrouwbaarheid van een organisatie groeit, als men offline marketinguitingen tegenkomt.

Nieuws