Villa Kalkoven in Meppel wint landelijke prijs voor creativiteit in coronatijd

Restaurant Villa Kalkoven in Meppel heeft de Google Golden Pin Award geworden. Dat is een prijs voor ondernemers voor hun creativiteit en ondernemingszin in coronatijd.

Thijs de Lange (links) en Stefan Hoekstra van restaurant Villa Kalkoven hebben de Google Golden Pin Award gewonnen.

Thijs de Lange (links) en Stefan Hoekstra van restaurant Villa Kalkoven hebben de Google Golden Pin Award gewonnen. Foto: Google Nederland

Google reikt voor iedere provincie zo’n prijs uit. Voor Drenthe is dat restaurant Villa Kalkoven in Meppel geworden. De prijs wordt uitgereikt aan ondernemers die tijdens de coronaperiode door creativiteit en slimme inzet van digitale middelen hun dienstverlening wisten te continueren. Daarbij is ook van belang dat ze op hun online bedrijfsprofiel op Google van klanten hoge reviewscores kregen.

Vier maanden lang was Villa Kalkoven open toen de eerste lockdown zich aandiende. „Dat was zuur”, zegt Stefan Hoekstra die het restaurant samen met Thijs de Lange runt.

De twee hadden een drukke kerst gehad en kregen in de eerste maanden van 2020 steeds meet het idee dat ze de loop erin hadden. „Dat je dan dicht moet, is zuur. Maar eigenlijk vond ik de periode ervoor nog erger. We zijn ook gericht op bruiloften en partijen en die moesten allemaal afgezegd worden. We zagen onze hele omzetverwachting voor april vervliegen.”

Restaurant bij mensen thuis

De eerste lockdown gebruikten de twee vooral om een verbouwing in het restaurant helemaal af te maken. Toen de tweede lockdown zich aandiende, gingen ze bij elkaar zitten. „Bezorgen deed iedereen al en vaak voor een lagere prijs dan in het restaurant wordt gevraagd. We bedachten daarom een concept waarbij we ons restaurant bij de mensen thuis probeerden te brengen. We bezorgden een diner, iemand van de bediening kwam mee om de tafel te dekken met onze spullen, een kaarsje aan te steken en uitleg te geven over het menu. We lieten kratten achter voor de vuile vaat. Die haalden we de volgende dag op.”

Het sloeg aan. Zo erg zelfs dat mensen nu nog vragen of Villa Kalkoven voor een speciale gelegenheid weer een diner wil komen bezorgen.

Vruchten geplukt

Hoekstra: „Soms was het een logistieke uitdaging, maar qua promotie was dit uniek voor ons. We hebben er zeker de vruchten van geplukt, we zitten nu iedere dag vol. En we konden ons personeel mooi aan het werk houden, zelfs de afwassers. Sterker, als we bij mensen thuis kwamen, is het voorgekomen dat mensen zich spontaan aandienden als medewerker. Mede daardoor hebben we nu ook minder last van het personeelstekort in de horeca.”